رائه پژوهشی نوین درباره طراحی محیطهای آموزشی فراگیر برای دانشآموزان دارای نقص بینایی رنگی ۱۴۰۴
در ششمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، پژوهشی با عنوان
«طراحی محیطهای آموزشی فراگیر برای دانشآموزان دارای نقص بینایی رنگی: چارچوب تلفیق مداخلات آموزشی، نورپردازی و فناوری کمکی»
توسط فائزه سنجابی، پژوهشگر دکتری تخصصی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، و امیر کوثری، دانشآموخته کارشناسی معماری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و کارشناس کوررنگی ، به راهنمایی بهنام قدیمی ارائه شد.
این پژوهش با رویکردی تحلیلی، به بررسی چالشها، شکافهای سیاستی و راهکارهای طراحی آموزشی متناسب با نیازهای دانشآموزان دارای نقص بینایی رنگی پرداخته است.
نتایج مطالعه نشان میدهد که کوررنگی یا نقص بینایی رنگی، به عنوان یکی از تفاوتهای حسی پنهان، در بسیاری از نظامهای آموزشی نادیده گرفته میشود و میتواند به شکل قابلتوجهی بر یادگیری، اعتمادبهنفس و مشارکت تحصیلی دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد.
نویسندگان این تحقیق بر لزوم آموزش تخصصی معلمان، اجرای غربالگری زودهنگام کوررنگی در مدارس، و بازنگری در طراحی مواد درسی و آموزشی تأکید کردهاند. آنان معتقدند اصلاح این موارد میتواند گامی مهم در جهت تحقق آموزش عادلانه و فراگیر باشد.
فائزه سنجابی در کنفرانس اظهار داشت:
«آموزش فراگیر تنها زمانی معنا دارد که محیط یادگیری برای همه دانشآموزان، از جمله کسانی که تفاوتهای حسی دارند، قابل استفاده و عادلانه طراحی شود.»
این پژوهش به عنوان نخستین گام در جهت تدوین چارچوبی بومی برای طراحی محیطهای آموزشی متناسب با نیازهای دانشآموزان کوررنگ در ایران، میتواند مبنایی علمی و سیاستگذارانه برای ارتقای عدالت آموزشی و توسعه آموزش فراگیر در کشور قرار گیرد.

ارسال پاسخ