جدیدترین روش های درمان قطعی کوررنگی

برای آگاهی از روش‌های درمانی موجود و در دسترس برای کوررنگی ابتدا نیاز هست که مختصری درباره کوررنگی و علت کوررنگی بدانید.

کلمه “کوررنگی” شاید باعث شود که فکر کنید افرادی که کوررنگی دارند همه چیز را سیاه و سفید میبینند که این مطلب درست نیست.

به زبان ساده، کوررنگی به عدم توانایی تشخیص رنگهایی خاص گفته می شود. منظور از رنگ های خاص هم رنگهایی هستند که فرد کوررنگ بسته به نوع کوررنگی که دارد نمی‌تواند تشخیص دهد. کلا ۷ نوع شناخته شده کوررنگی داریم که در هر نوعی از آن فرد کوررنگ رنگ های خاصی را نمی‌تواند ببیند. مثلا در کوررنگی قرمز_سبز، شخص کوررنگ با توجه به شدت کوررنگی که دارد در تشخیص بین رنگ سبز، قرمز، قهوه ای مشکل دارد ولی در نوع کوررنگی آبی-زرد، شخص کوررنگ مشکل در تشخیص … دارد.

کوررنگی کامل که در آن شخص کوررنگ هیچ نوع از گیرنده های رنگی را در چشم ندارد یکی از انواع کوررنگی هست که نصبت به دیگر انواع کوررنگی بسیار کمتر شایع است.

انواع کوررنگی. کوررنگ ها چطور می بینند. علت کوررنگی. شبیه ساز کوررنگی

خطرات پنهان نادیده گرفتن تست های کوررنگی در کودکان و بزرگسالان

چگونگی درمان کوررنگی

علت کوررنگی در چشم ما، به علت نبود یک و یا چند تا از سلول های گیرنده رنگ در چشم ما است که نبود گیرنده ها در چشم شدت کوررنگی را قوی میکند. در صورتی که این سلول ها در چشم ما وجود داشته باشند ولی به هم خیلی نزدیک باشند، سیگنال اشتباه به مغز می‌فرستند و باعث عدم تشخیص درست رنگ می شوند. این نوع کوررنگی خفیف می باشد چون فرد قادر به تشخیص رنگ ها می باشد ولی آنها را با هم اشتباه می‌گیرد.

  • در صورت تمایل به آگاهی بیشتر در مورد هر یک از انواع کوررنگی ، این مطلب را مطالعه کنید.

کوررنگی یک مسئله ژنتیکی هست، و در خانواده ها از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد و اغلب آقایون دچار کوررنگی هستند. تقریبا 8 درصد آقایون و تنها 0.5 درصد از خانم ها کوررنگی دارند.

این مسله باعث می‌شود که روش های درمانی کوررنگی به تغییر در ژنتیک ما تمرکز داشته باشند تا با اصلاح ژنتیکی مشکل کوررنگی را درمان کنند.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی دانشمندان به روش هایی برای درمان کوررنگی از طریق تغییرات ژنتیکی رسیده اند. اولین آزمایش ها بر روی میمون های آزمایشگاهی برای درمان کوررنگی نتیجه داده است و دریچه ای از امید را باز کرده. ولی این روش درمانی محدودیت هایی دارد که باعث شده امروزه از آن به عنوان روش درمان قطعی کوررنگی برای عموم مردم نتوان استفاده کرد.

محدودیت های این روش یکی این هست که نتیجه این آزمایش ها باید در دوران بلند مدتی مورد مطالعه قرار گیرد تا از عواقب احتمالی آن شناخت کافی ایجاد شود و بعد دانشمندان و پزشکان بتوانند از این روش درمان برای انسانها استفاده کنند.

مسئله دیگر، نتیجه بخش بودن روش درمان ژنتیکی برای کودکان کوررنگ است و نه بزرگسالان. دلیل دیگری هم که استفاده از این روش را برای عموم مردم دشوار میکند، هزینه های بسیار زیاد برای انجام اصلاح ژنتیکی است که از عهده همه مردم بر نمی‌آید. 

بنابراین در حال حاضر هیچ روش در دسترسی برای  درمان قطعی کوررنگی وجود ندارد، چه در بین پزشکان و چه در طب سنتی.

جایگزین درمان کوررنگی

احتمالا شما هم یکی از آن ویدئو هایی را دیده اید که شخص کوررنگ با زدن یک عینک مخصوص شروع به دیدن رنگها می‌کند. سوال خیلی ها این هست که آیا واقعا عینک های کوررنگی کار می‌کنند و میتوان به عنوان درمان کوررنگی از آنها استفاده کرد؟

بیشتر از ۱۰ سال هست که عینک هایی مخصوص برای کوررنگ ها ساخته شده که کیفیت دیدن رنگ ها را برای این افراد بهبود بخشیده. این عینک ها با تکنولوژی کار می‌کنند که به صورت یک فیلتر بوده و تفکیک رنگ ها را برای چشم افراد کوررنگ آسان تر می‌کند. 

شرکت تولید کننده این عینک ها توضیح داده است که این عینک برای همه افراد کار نمی کند و به همین دلیل بعد از تهیه عینک و استفاده از آن برای یک مدت محدود، اگر عینک در دید رنگی شما تاثیری ایجاد نکرد میتونید اون عینک رو به شرکت برگردونید و پول خود را دریافت کنید. البته این شرکت در آمریکا هست و چنین امکانی برای افراد ساکن ایران در حال حاضر فراهم نیست.

این شرکت همچنین ادعایی در مورد اینکه عینک هایش به عنوان درمانی برای کوررنگی است نیز ندارد و مقالات زیادی در مورد این عینک های گران قیمت وجود دارد (شروع قیمتواز ۲۵۰ دلار است). لینک خرید عینک کوررنگی

همون طور که گفتم این عینک های کوررنگی با استفاده از فیلتر مخصوصی باعث تفکیک رنگ ها برای چشم می‌شود که چشم سیگنال درستی را به مغز بفرستد، پس اگر فردی مثلا گیرنده رنگ سبز و یا قرمز را در چشمش نداشته باشد و به اصطلاح کوررنگی قوی داشته باشد، این عینک ها نمی‌تواند به چشم آن شخص کوررنگ کمک کند که رنگ سبز و یا قرمز را ببیند. پس عملا برای افراد با کوررنگی ضعیف ممکن است کارایی داشته باشد، آن هم نه برای همه.

 

راه حل درمان کوررنگی چیست؟

با توجه به توضیحاتی که دادم، در حال حاضر با  پیشرفت روش‌های اصلاح ژنتیکی، چشم انداز امیدوار کننده ای برای آینده در درمان قطعی کوررنگی وجود دارد. ولی این روش ها هم اکنون در دسترس نیستند و افراد کوررنگ با هر روز با چالش هایی مربوط به رنگها درگیر هستند و برای بعضی از افراد هم انتخاب شغل آنها را با محدودیت هایی مواجه کرده و چه بسا باعث تغییر ناخواسته مسیر زندگی آنها شده. تمام این چالش ها و محدودیت ها از ابتدای کودکی شروع به نشان دادن خودشون می کنند و می‌توانند باعث مشکل اعتماد به نفس، روابط اجتماعی، و یا حس متفاوت بودن از دیگران شود که در زندگی آثاری خوبی نخواهد داشت.

به عنوان یک فرد کوررنگ،‌پیشنهاد من مطالعه و یادگیری بیشتر در مورد رنگها است که باعث تغییر در نگاه یک شخص کوررنگ خواهد شد. به جای اینکه حس کنیم کوررنگی یک نوع نقص در نا هست، شما میتونید ازش به عنوان یک ویژگی متفاوت ببینیدش. فراموش نکنید که هر چقدر ندیدن درست رنگها باعث گیج شدن شما و یا خیالتان می شود، این موضوع برای افراد با دید عادی بسیار عجیب و هیجان انگیز است و اونها خیلی دوست دارند بدونند که شما چطور رنگ ها رو می‌بینید.

با یاد گیری در مورد رنگ ها شما میتونید در زندگی روزمره تود از آنها استفاده کنید و وضعیت ست کردن لباس هاتون رو بهبود ببخشید و غیر از رنگهای مشکی، طوسی، سفید و آبی لباسهایی با رنگهای دیگه هم داشته باشید و خوشتیپ باشید. همین تغییر به ظاهر ساده باعث تغییر نحوه برخورد دیگران با شما میشه، میتونه در شرکتی که هستید باعث بهبود موقیعت شغلی شما شود.

ابزارهایی مثل انواع اپلیکیشن برای تشخیص رنگ یک جسمی که جلوی دوربین گوشی شما هست وجود دارند. من خودم از این اپلیکیشن‌ها استفاده میکنم و روش کارشون خیلی ساده هست. کافیه اپلیکیشن رو باز کنید، که همزمان دوربین گوشی فعال می شود، بعد گوشی رو نزدیک یک جسمی که میخواین بدونید چه رنگی هست بگیرید و اسم رنگ اون جسم رو گوشی نوشته میشه.

در سایت خانه کوررنگی مطالب زیادی برای آموزش وجود دارد که میتونید از اونها استفاده کنید و راهکارهای جدیدی رو کشف کنید. برای والدین هم کتاب های راهنمایی در سایت وجود دارند که می‌توانید آنها را تهیه کنید و سطح آگاهی خودتون رو افزایش بدید.

با به اشتراک گذاشتن بکی از مطالب ما چه از سایت و چه از اینستاگرام میتونید سطح آگاهی جامعه را در مورد کوررنگی بالا ببرید.

کتابی برای همه!

بهترین کتاب در مورد کوررنگی، همراه با داستانهای عجیب و باورنکردنی از زبان یک شخص کوررنگ.

با خوندن این کتاب درک شما درباره رنگ های دنیا، از نگاه یک شخص کورنگ دگرگون خواهد شد.

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com