راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ

کوررنگی در کودکان می تواند تاثیر زیادی در شکل گیری شخصیت و باورهای فرزند شما بگذارد. استفاده اشنباه از رنگ ها میتواند باعث کم شدن اعتماد به نفس کودک و مشکلات تحصیلی شود.

بسیاری از والدینی که فرزندشان کوررنگی دارند معمولاً اطلاعات زیادی در مورد کوررنگی ندارند. دلیل اینکه بیشتر والدین چیز زیادی در مورد کوررنگی نمی دانند این است که هیچ کس به ما در مورد این موضوع آموزش نداده است – نه در مدرسه و نه در محل کار.

کسانی که فرد کوررنگی را در میان دوستان، اقوام یا خانواده می شناسند معمولاً یک اطلاعات اولیه ای در مورد کوررنگی دارند. در این مقاله به رایج ترین سوالاتی که اغلب والدین می پرسند پاسخ خواهیم داد. شما خواهید فهمید که چرا فرزندتان کور رنگ است به همراه آخرین راه حل ها برای کمک به شما در این شرایط.

نقش والدین

نقش مناسب والدین تشویق، حمایت و دسترسی به اطلاعاتی است که کودک را قادر می‌سازد تا این مسیر را راحت تر طی کند. به عنوان والدین، وظیفه شما این است که به کودک خود کمک کنید تا بهترین استراتژی ها را برای هر موقعیتی بشناسد و از آنها استفاده کند.

اگر کودک شما کوررنگ است، باید در مورد وضعیت او بیشتر بدانید. مثلا اینکه کودک شما در دیدن چه رنگ هایی مشکل دارد. اگر اکنون اقدامی نکنید، در آینده فرزندتان علاوه بر مشکلات تحصیلی می تواند با چالش هایی در زمینه روابط اجتماعی، فرصت های شغلی و اعتماد به نفس روبرو شود.

در گذشته، اطلاعات زیادی در مورد کوررنگی وجود نداشت ولی امروزه با گذاشتن کمی وقت برای مطالعه می توانید درک خیلی بهتری در مورد کوررنگی داشته باشید.

کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی تست کورنگی، راهنمای جامع کوررنگی برای والدین و معلمین
کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی تست کورنگی، راهنمای جامع کوررنگی برای والدین و معلمین

جدیدترین روش های درمان قطعی کوررنگی

رایج ترین سوالات والدین در مورد کودکان کور رنگ

بیشتر والدین دارای فرزند کوررنگ با دیدن انتخاب رنگ نامناسب در نقاشی های کودکشان یا حدس زدن اشتباه رنگ ها که از علائم رایج کوررنگی در کودکان است، قبل از دیدن نتیجه تست کوررنگی مشکوک به وضعیت فرزندشان بوده اند.

تست کوررنگی ایشیهارا، تست آنلاین کوررنگی، در از کجا بدونیم کوررنگی داریم؟

کوررنگی چیست؟

کوررنگی یا دقیق تر، اختلال تشخیص رنگ، ناتوانی در دیدن تفاوت بین رنگ های خاص است. منظور از رنگ های خاص: رنگ هایی است که شخص کوررنگ با توجه به نوع کوررنگی که دارد اصلا قادر به تشخیص آن رنگ نیست و یا آن نگ را با رنگ دیگری اشتباه میگیرد.

اصطلاح “کوررنگ” به معنای کوری در همه رنگ ها نیست. اکثر افراد کوررنگ می توانند رنگ های زیادی را ببینند اما نه به اندازه سایرین. سیاه و سفید دیدن دنیا (کوررنگی کامل) بسیار نادرتر از انواع دیگر کوررنگی است.

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟ علت کوررنگی
راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ
راهنمای معلمان – دانش آموزان کوررنگ

کوررنگی چقدر شایع است؟

کوررنگی بسیار شایع است. از هر 12 مرد 1 نفر، و از هر 200 زن 1 نفر کور رنگ هستند. 8 درصد از جمعیت مردان و .نیم درصد از جمعیت خانم ها. 13 میلیون کوررنگ در ایالات متحده، 30 میلیون در اروپا، و 350 میلیون فرد کوررنگ در سراسر جهان زندگی می کنند. در ایران بیشتر از 3.5 میلیون نفر کوررنگی دارند.

ما انواع مختلفی از کوررنگی داریم. شایع ترین نوع کوررنگی قرمز- سبز است که ممکن است فرد نتواند بین طیف های مختلف قرمز و سبز (Protanopia، Protanomaly، Deuteranopia، Deuteranomal) تمایز قائل شود.

  • افرادی که دارای کوررنگی قرمز – سبز هستند در دنیایی از سبزهای تیره زندگی می کنند که در آن رنگ های آبی و زرد برجسته هستند.
  • قهوه ای، نارنجی، طیف های قرمز و سبز به راحتی اشتباه گرفته می شوند.
  • هر دو نوع، برخی از رنگ‌های آبی را با برخی از بنفش‌ها اشتباه می‌گیرند و هر دو نوع برای شناسایی طیف های کم رنگ بیشتر رنگ‌ها مشکل دارند (مثلا سبز کم رنگ و نارنجی کم رنگ به نظر زرد میرسند).

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟

کوررنگی  یک اختلال ارثی ژنتیکی است، به این معنی که شخص آن را از والدین خود به ارث می برد. شاید شما که این مقاله را می خونید فرزندتان کوررنگ است ولی هیچ کدوم از والدین کوررنگی مدارند: برای گرفتن سوالتون حتما این مقاله رو بخونید: چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟

چشم انسان سه مخروط برای تشخیص رنگ های قرمز، سبز، و آبی دارد. کوررنگی زمانی رخ می دهد که نقص ژنتیکی در یک یا چند مخروط تشخیص رنگ در چشم وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر فقط یکی از رنگدانه ها (مخروط قرمز یا مخروط سبز) در شبکیه وجود نداشته باشد، و یا دو رنگدانه بسیار نزدیک به هم باشند، فرد در دیدن رنگ های مرتبط با آن مخروط های تشخیص رنگ دچار مشکل می شود و در نتیجه انواع مختلف کوررنگی ایجاد می شود. برای اطلاعات بیشتر با هفت نوع کوررنگی شناخته شده این مطلب را بخوانید: کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی، و تست کوررنگی

20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید
10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند
5 باور غلط در مورد کوررنگی

علایم کوررنگی و نحوه تشخیص کوررنگی

رایج ترین علامت کوررنگی استفاده اشتباه از رنگ ها و یا نام بردن اشتباه اسم رنگ ها می باشد. برخی از افرادی که کوررنگی خفیف دارند ممکن هست اصلا متوجه این موضوع نشوند و اشتباه گرفتن بعضی رنگ ها از نظرشان طبیعی باشد چون حتی افراد با دید نرمال هم گاها در مورد برخی رنگ ها نظر متفاوتی دارند.

  • افراد کوررنگ معمولا قادر به تشخیص بعضی از طیف های رنگ قرمز یا سبز نیستند
  • افراد کوررنگ ممکن است رنگ آبی را سبز ببینند و یا  رنگ زرد را از قرمز تشخیص دهند
  • در نوعی از کوررنگی فرد ممکن است رنگ زرد و یا سبز را بنفش و یا خاکستری ببیند
  • در برخی از انواع کوررنگی ممکن است فرد به طور کامل یکی از رنگ های آبی، زرد، قرمز و یا سبز را نبیند

چگونه بفهمم کوررنگ ها دنیا را چگونه می بیند؟

برنامه‌ها و وب ‌سایت‌های شبیه‌ساز کوررنگی وجود دارد که می‌توانید برای درک اینکه فرزندتان دنیا را چگونه می‌بیند از آنها استفاده کنید. فراموش نکنید که هر رد با توجه به نوع کوررنگی که دارد رنگ ها را متفاوت از فردی با نوع دیگر کوررنگی میبیند. چند نمونه از عکس ها در زیر میبینید.

کوررنگ ها چطور می بینند؟ عکس های شبیه سازی شده کوررنگی

کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی تست کورنگی، راهنمای جامع کوررنگی برای والدین و معلمین
کورنگ ها چطور میبینند

به رنگ هایی که کودکتان مدام اشتباه می کند یا اغلب درباره آنها می پرسد توجه کنید، با گذشت زمان بیشتر در مورد دید او خواهید آموخت.

7 ویژگی برتر کوررنگ ها! محاسن عجیب کوررنگی

به رنگ هایی که کودکتان مدام اشتباه می کند یا اغلب درباره آنها می پرسد توجه کنید، با گذشت زمان بیشتر در مورد دید او خواهید آموخت.

چگونه کور رنگی را برای فرزندم توضیح دهم؟

توضیح چیزی که نمی توانید آن را ببینید یا کاملاً درک کنید دشوار است، پس در اولین گام شما باید اطلاعات جامعی را در مورد کوررنگی داشته باشید. علاوه بر مقالات این وبسایت در دسته بندی “کودکان و والدین” می توانید کتاب راهنمای کاملی را در صفحه “کتاب های راهنما” تهیه کنید تا به کمک تمام مثال های زده شده در کتاب و عکس های توضیح دار کاملا به موضوع کوررنگی اشراف داشته باشید.

آیا می دانستید که بسیاری از کودکان از اینکه نمی توانند مداد رنگی مناسب را انتخاب کنند احساس خجالت می کنند.

کتاب راهنمای گام به گام شامل،  توصیه هایی در مورد چگونگی توضیح کوررنگی به فرزندتان، نحوه کمک به آنها در یادگیری بیشتر در مورد رنگ ها، ترفندهایی برای مدرسه و انجام تکالیف، و کمک به شما در درک اینکه چگونه فرزندتان دنیا را میبیند به شما ارایه میکند.

آیا یک فرد کوررنگ می تواند طراح شود؟ | نکات تخصصی
5 شغلی که کوررنگ ها باید از آنها اجتناب کنید

آیا درمانی برای کوررنگی وجود دارد؟

به علت ژنتیکی بودن کوررنگی در حال حاضر هیچ درمانی در دسترسی برای آن وجود ندارد. درمان کوررنگی فقط از طریق اصلاح ژنتیک می باشد که در حال حاضر به صورت آزمایشگاهی دانشمندان مشغول کار بر روی آن هستند. در سال 2009 اولین آزمایشات بر روی میمون ها نتیجه بخش بود و در سال 2020 هم آزمایشی بر روی دو کودک که کامل کوررنگی داشتند با موفقیت انجام شده است.

با اینکه نتایج خوبی از این آزمایش ها به دست آمده حتی در آینده هم این نوع درمان ژنتیکی ممکن است فقط در کودکی تاثیر گذار باشد و یا فقط روی نوع خاصی از کوررنگی کار کند.

آیا عینک های کوررنگ کار می کنند؟

مقالات زیادی در اینترنت وجود دارد، برخی معتقدند که این عینک های گران قیمت کار می کند در حالی که برخی دیگر نظر مخالف دارند. اگر بپرسید “آیا این عینک ها واقعا می توانند کوررنگی را برطرف کنند؟” پاسخ خیر است. اما در برخی موارد، می تواند به افراد کوررنگ کمک کند تا بین برخی از رنگ ها مانند بنفش و آبی یا قهوه ای و سبز که قادر به دیدنشان هستند ولی با هم اشتباه می گیرند تمایز قائل شوند.

مشکلات دانش آموزان کوررنگ

در دوران کودکی، چالش ها برای کودکان مبتلا به کوررنگی از سنین پایین شروع می شود. رنگ نوعی ارتباط است که یکی از نقش های اصلی را در آموزش حافظه و شناخت اطلاعات در سیستم های آموزشی – مهدکودک ها و مدارس ایفا می کند.

انتظار می‌رود دانش‌آموزان جوان از سن 4 سالگی رنگ‌ها را بیاموزند و کسانی که به این مهارت تسلط ندارند ممکن است به اشتباه ناتوان در یادگیری قلمداد شوند و یا به سادگی به عنوان کودکان «بی توجه» یا «تنبل» برچسب زده شوند.

توانایی دیدن، نامگذاری و استفاده صحیح از رنگ ها برای بسیاری از فعالیت های مدرسه، تکالیف و امتحانات ضروری است. کوررنگی و عدم آگاهی معلم از کوررنگی دانش آموز می تواند باعث عقب ماندن کودک از موضوعات درسی شود.

دانش آموزانی که کور رنگ هستند ممکن است:

● با تکالیف یا پروژه هایی که نیاز به استفاده از رنگ دارند، مشکل دارند

● می توانند نسبت به کوررنگی خود احساس ناامیدی کنند

● به دلیل کوررنگی در معرض خطر آزار و اذیت دیگر دانش آموزان قرار بگیرید

● پیوستن به کلاس های هنری، ورزش و سایر فعالیت های فوق برنامه می تواند چالش برانگیز باشد

نقش معلمان برای دانش آموزان کوررنگ

دانش‌آموزان کوررنگ ممکن است در موضوعاتی که رنگ‌ها بخشی ضروری از یادگیری هستند عقب بمانند، و مطالعات تحقیقاتی اخیر نشان داده‌اند که کوررنگی تأثیر عمیقی بر روان‌شناسی کودک دارد، اگر به خوبی درمان نشود. این بر اعتماد به نفس و عزت نفس کودک تأثیر می گذارد و فکر “متفاوت بودن” می تواند منجر به مشکلات رفتاری کودک مانند احساس خجالت و کناره گیری اجتماعی شود.

برای معلمان مهم است که از وضعیت کودک شما آگاه باشند تا محیط کلاسی مناسبی را فراهم کنند و مطمئن شوند که کودک تمام مواد لازم را با فرمول رنگی صحیح دریافت می کند. متأسفانه، اکثر معلمان در سراسر جهان در مورد “کوری رنگی” آگاه نیستند، یا به سادگی نمی دانند در مورد آن چه کارهایی باید انجام دهند.

با گذشت زمان، کودکان کوررنگ می‌توانند راهبردهای مقابله‌ای را برای جبران تشخیص اشتباه رنگ ها ایجاد کنند (مثلا حفظ کردن اینکه چمن سبز است و رنگ چوب قهوه ای). ولی این موضوع سالها طول میکشد در حالی که اموزه دیگر نیازی نیست که زندگی دانش‌آموزان کوررنگ به طور غیرضروری دشوار و گیج‌ کننده باشد.

  • بر اساس یک  تحقیق، از هر 10 دانش‌آموز کوررنگ، 4 نفر سعی می‌کنند از انجام تکالیف مدرسه و فعالیت‌های مربوط به رنگ‌ها اجتناب کنند و تقریباً نیمی از آنها علاقه کمتری به نقاشی، طراحی، پیاده‌روی در طبیعت و سفرهای علمی به موزه‌های هنری دارند.
  • نظرسنجی‌ها نشان داد که بیشتر از 1 نفر از هر 3 دانش آموز کوررنگ می‌گویند که معلمان وقتی آنها نمی‌توانند تکالیف مدرسه که مربوط به رنگ ها هست را درست انجام دهند از آنها ناامید شده‌اند.

لوازم مفید برای کودکان کوررنگ

یافتن محصولاتی برای کمک به افراد کوررنگ در استفاده صحیح از رنگ ها بسیار دشوار است. برچسب‌های “اسم رنگ” یکی از مفیدترین محصولاتی هستند که به نظر من می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی یک کودک کوررنگ داشته باشد.

برچسب زدن اسم رنگ ها یکی از رایج ترین راهکارهایی است که می تواند به افراد کوررنگ در مدرسه و یا محل کار کمک کند. این برچسب های اسم رنگ ها میتواند به فرزند شما کمک کند که بدون اشتباه، رنگ مورد نظرش را در بین رنگ های دیگر پیدا کند و بدون نیاز به کمک دیگران خودش کارش را انجام دهد.

استفاده از اپلیکیشن هایی که مخصوص افراد کورنگ درست شده اند یکی دیگر از راه حل هاست. این اپلیکیشن ها رنگ اجسام را  با استفاده از دوربین موبایل تشخیص میدهند و اسم رنگ را روی صفحه نشان میدهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کوررنگی لطفا به صفحه کتاب های راهنما مراجعه فرمایید. در این صفحه کتابهایی برای والدین، کودکان، معلمین و پزشکان قرار دارد که میتونید به صورت کاملا رایگان آنها رو مطالعه کنید.

برای افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد کوررنگی، شما هم با به اشتراک گذاری این مقاله میتوانید در این مسیر کنار ما باشید.

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com