20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید

همه افراد بهتر است درباره کوررنگی بدانند و با دنیای کوررنگی آشنا شوند. مطمئنا شما همه سوال های زیادی در ذهن دارید که با خوندن این مقاله جواب خیلی از سوالاتتون رو می گیرید.

در مجموع هفت نوع شناخته شده کوررنگی وجود دارد که چهار نوع کوررنگی فقط در دسته قرمز-سبز قرار می گیرند. در این مقاله نکاتی کلیدی در مورد کوررنگی قرمز-سبز که همه باید بدانند را به اشتراک می گذارم. برای آشنایی اولیه با کوررنگی این مقاله را اول بخوانید: کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی

1. قرمز-سبز بودن کوررنگی به چه معناست؟

این بدان معنی است که فرد کوررنگ در تشخیص و تمایز بین رنگ هایی که دارای مقداری قرمز یا سبز به عنوان بخشی از کل رنگ هستند مشکل خواهد داشت. به عنوان مثال، رنگ بنفش، ممکن است آبی به نظر برسد زیرا چشم نمی تواند رنگ قرمز را در بنفش تشخیص دهد.

کورنگ ها چطور میبینند
کورنگ ها چطور میبینند. تفاوت دید کوررنگ و نرمال. چه رنگ هایی رو کوررنگ ها خوب نمیبینند

2. کوررنگی قرمز-سبز چقدر شایع است؟

99 درصد از همه افراد کوررنگ به کوررنگی قرمز-سبز مبتلا هستند و این شایع ترین شکل است. بیش از 350 میلیون کوررنگ در جهان وجود دارد، فقط برای مقیاس، از هر 12 مرد 1 نفر و از هر 200 زن 1 نفر کوررنگ هستند.

7 ویژگی برتر کوررنگ ها! محاسن عجیب کوررنگی

3. چرا افراد کوررنگ نمی توانند برخی از رنگ ها را ببینند؟

شبکیه دارای دو نوع سلول به نام‌های مخروطی و میله‌ای است. سلول‌های مخروطی در چشم با اعلام اینکه رنگ جسم قرمز، سبز، آبی یا ترکیبی از آنها ست، دید رنگی را کنترل می‌کنند. وقتی یکی از این سلول ها به خوبی کار نمی کند و سیگنال مناسبی را ارسال نمی کند، آنگاه فرد با دیدن رنگ های خاص دچار مشکل می شود.

جدیدترین روش های درمان قطعی کوررنگی

4. علت کوررنگی قرمز-سبز چیست؟

کوررنگی قرمز-سبز به دلایل ژنتیکی ایجاد می شود. کوررنگی زمانی رخ می دهد که نقص ژنتیکی در یک یا چند مخروط از سه مخروط وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر فقط یکی از رنگدانه ها (مخروط قرمز یا مخروط سبز) در شبکیه وجود نداشته باشد یا دو رنگدانه بسیار نزدیک به یکدیگر باشند، فرد در دیدن رنگ های خاص دچار مشکل می شود و در نتیجه افراد دارای انواع مختلفی از کوررنگی  قرمز-سبز می شوند..

20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید
10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند
5 باور غلط در مورد کوررنگی

5- انواع کوررنگی قرمز-سبز چیست؟

چهار نوع مختلف کوررنگی قرمز-سبز وجود دارد. انواع پروتانوپیا و پروتانومالی مربوط به مخروط های قرمز هستند، در حالی که دوترانوپیا و دوترانومالی مربوط به مخروط های سبز هستند.

A. Protanopia – افراد مخروط قرمز ندارند.

B. Protanomaly – افراد مخروط قرمز دارند و معمولاً می توانند برخی از طیف های قرمز را ببینند.

c. Deuteranomaly – افراد مخروط سبز ندارند.

D. Deuteranomaly – افراد مخروط سبز دارند و معمولاً می توانند طیف های سبز را ببینند.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید:کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی، و تست کوررنگی

تست کوررنگی ایشیهارا، تست آنلاین کوررنگی، در از کجا بدونیم کوررنگی داریم؟

6. تفاوت بین کوررنگی Deutan و Protan چیست؟

کوررنگی دوتان مربوط به مخروط های سبز در شبکیه چشم است. اگر فرد آن را نداشته باشد، از نوع دوترانوپیا است، اما اگر آن را داشته باشد و به مخروط دیگری نزدیک باشد، پس از آن دورانومالی است.

کوررنگی پروتان مربوط به مخروط های قرمز در شبکیه است. اگر فرد آن را نداشته باشد، از نوع پروتانوپیا است، اما اگر آن را داشته باشد و به مخروط دیگری نزدیک باشد، پروتانومالی است.

هر دو نوع، برخی از رنگ‌های آبی را با برخی از بنفش‌ها اشتباه می‌گیرند و هر دو نوع برای شناسایی رنگ های کم رنگ مشکل دارند.

7. در کوررنگی “پروتان” چه رنگ هایی را نمی توان دید؟

پروتانوپ ها بیشتر ممکن است در تشخیص رنگ های زیر گیج شوند:

  • مشکی با طیف های زیادی از قرمز
  • قهوه ای تیره با سبز تیره، نارنجی تیره و قرمز تیره
  • بعضی از طیف های آبی با طیف های قرمز، بنفش و صورتی تیره
  • سبز میانی با نارنجی

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟ علت کوررنگی
راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ
راهنمای معلمان – دانش آموزان کوررنگ

8. فرد با کوررنگی “دوتان” چه رنگ هایی را نمی تواند ببیند؟

دوترانوپ ها بیشتر ممکن است در تشخیص رنگ های زیر گیج شوند:

  • قرمزهای میانی با سبزهای میانی
  • سبز آبی با خاکستری و صورتی میانی
  • سبزهای روشن با رنگ زرد
  • صورتی کم رنگ با خاکستری روش
  • قرمزهای میانی با قهوه ای میانی
  • آبی روشن با یاسی

9. شدت کوررنگی قرمز-سبز

اثرات اختلال تشخیص رنگ می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. افرادی که دارای کوررنگی قرمز و سبز هستند در دنیایی از سبزهای تیره زندگی می کنند که در آن رنگ های آبی و زرد برجسته هستند.

اکثر افراد مبتلا به کوررنگی قرمز-سبز به طور متوسط فقط می توانند رنگ 5 مداد رنگی یا بیشتر را از یک جعبه استاندارد 24 مداد رنگی به طور دقیق شناسایی کنند.

10. گزینه های درمان کوررنگی و آینده برای کوررنگ ها

ژن درمانی می تواند برخی از انواع کوررنگی را درمان کند. اما در حال حاضر، برای عموم در دسترس نیست و حتی هر وقت در دسترس قرار گیرد برای بسیاری مقرون به صرفه نخواهد بود.

برای سال‌ها، دانشمندان ژن درمانی را راهی برای اصلاح کوررنگی قرمز-سبز تصور می‌کردند. در سال 2009، محققان با استفاده از ژن درمانی کوررنگی قرمز-سبز را در میمون های بالغ درمان کردند، اما هنوز آزمایشات بالینی برای ژن درمانی انجام نشده است که هدف آن اصلاح این نوع کوررنگی در انسان باشد.

این تحقیقات، در ایالات متحده و بریتانیا در حال انجام هستند. اگر این رویکرد مؤثر واقع شود، می‌تواند راه را برای اصلاح انواع رایج‌تر کوررنگی که معمولاً ارثی هستند، باز کند.

یک ژن درمانی طراحی شده برای بازگرداندن بینایی (نه کوررنگی) در حال حاضر در بازار موجود است، اما در ایالات متحده، هزینه آن برای هر چشم 425000 دلار است.

11. کوررنگی از چه کسی به ارث رسیده است؟

کوررنگی قرمز-سبز یک ویژگی مغلوب مرتبط با جنسیت است که باعث می‌شود مردان بیشتر از زنان کوررنگ شوند. زنان بیشتر از مردان ناقل ژن کوررنگی هستند، حتی اگر خودشان کوررنگ نباشند.

  • یک پدر نمی تواند کوررنگی قرمز-سبز خود را به پسرانش منتقل کند.
  • اگر زنی کوررنگی سبز-قرمز داشته باشد، همه پسرانش نیز کوررنگی خواهند داشت.

12. آیا ممکن است یک شخص  کور رنگ در خواب رنگ هایی را ببیند که در حالت عتدی نمی بیند؟

در تئوری، مغز ما قدرت پردازشی برای دیدن تمام رنگ های معمولی را دارد. در حالی که چشمان فرد کوررنگ فقط توانایی ارسال این سیگنال را به مغز ندارند. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این اتفاق بیفتد یا نباشد.

افراد کوررنگ سبز-قرمز (نوع پروتان) هستند که نمی توانند بنفش را ببینند، اما من خودم آن را در خواب دیدند.

13. رایج ترین چالش روزانه برای افرا با کور رنگی قرمز-سبز چیست؟

آیا افراد کور رنگی با چراغ راهنمایی مشکل دارند؟ پاسخ منفی است، اکثر افراد کور رنگ یاد گرفتند که چراغ های راهنمایی را با موقعیت قرارگیری آن تشخیص دهند.

به عنوان مثال، وقتی صحبت از چراغ راهنمایی افقی می شود: قرمز همیشه در سمت چپ است و در سیگنال های عمودی: قرمز همیشه در بالا و سبز در پایین است.

با این حال، یکی از مشکلات روزانه برای افراد کوررنگ قرمز-سبز، نمایشگر شارژ باتری است که به سادگی یک چراغ قرمز را هنگام شارژ و سپس یک چراغ سبز را پس از اتمام روشن می کند. اغلب اوقات برای افراد کوررنگ امکان دیدن زمان شارژ کامل باتری وجود ندارد.

14. کوررنگی در کلاس درس چطور روی دانش آموزان تاثیر می گذارد

اکثر افراد کوررنگ نمی توانند رنگ یک چیز ریز مانند یک مو را تشخیص دهند. آنها نمی توانند تشخیص دهند که رنگ آن قرمز، قهوه ای یا سبز است! و برای اجسام ریز و یا باریک معمولا آن را سیاه می بینند. این واقعیت تاثیر زیادی بر روی دید دانش آموز از تخته سیاه و یا وایت برد در کلاس درس می گذارد.

به عنوان مثال، اگر کلاس درس به اندازه کافی روشن نباشد، یا دانش آموز آنقدر نزدیک به تخته سفید ننشیند. بیشتر رنگ‌هایی که با ماژیک روی تخته سفید نوشته می‌شوند به صورت سیاه ظاهر می‌شوند یا اگر رنگ‌های روشن مانند سبز روشن هستند، ممکن است دانش‌آموزان کوررنگی قرمز-سبز اصلاً آن را نبینند!

اما یک راه حل ساده وجود دارد، اگر معلمان از انواع مختلف خطوط مانند تصویر زیر استفاده کنند تا مطمئن شوند که همه می توانند ببینند و بفهمند.

15. آیا زنان می توانند کور رنگ باشند؟

تقریباً از هر 200 زن، 1 نفر (0.5٪) کور رنگ هست، اما کوررنگی در بین مردان شایع تر است (8٪).

16. افراد کور چگونه دنیارا میبینند؟

کوررنگی چیست؟ انواع کوررنگی تست کورنگی، راهنمای جامع کوررنگی برای والدین و معلمین

17. آیا یک کوررنگ قرمز-سبز می تواند هنرمند یا طراح باشد؟

بله، هنرمندان و طراحان کوررنگ موفق بسیاری وجود دارند که آثار هنری شگفت انگیزی می سازند. برخلاف آنچه ممکن است انتظار داشته باشید، اکثر این هنرمندان خلاق در واقع آثار هنری رنگارنگی می سازند و تنها تعداد کمی سیاه و سفید کار می کنند.

18. آیا کوررنگی مزایایی دارد؟

رایج ترین رنگ های مورد استفاده در تبلیغات قرمز، سبز، نارنجی، آبی و بنفش است. افراد کوررنگ نمی توانند بیشتر این رنگ ها را ببینند، تبلیغ کنندگان نمی توانند آنها را وادار به خرید محصولات غیر ضروری کنند! بنابراین به طور طبیعی افراد کوررنگ تمایل دارند کمتر هزینه کنند و بیشتر پس انداز کنند!

همچنین، رنگ ها اغلب باعث حواس پرتی می شوند و حتی می توانند تمرکز ما را تحت تاثیر قرار دهند! با این حال چون افراد کوررنگی، رنگ های کمتری می بینند، در نتیجه کمتر از افراد دیگر حواسشان پرت می شود.

5 شغلی که کوررنگ ها باید از آنها اجتناب کنید

19. کوررنگ ها دنیا را چگونه توصیف می کنند؟

 مردم به چیزی نگاه می کنند و یکی از اولین چیزهایی که به آن فکر می کنند این است که چه رنگی است، اما افراد کوررنگ هرگز به آن فکر نمی کنند. اگر به درختی نگاه کنند، به شکل و بافت آن فکر می کنند. وقتی مغز آنها فهرستی از چیزهایی را ارائه می کند که به نوعی به آن شی مربوط می شود، رنگ یکی از آنها نیست. اکثر افراد کوررنگ حتی به این فکر نمی کنند که آن چیز چه رنگی است.

20. کوررنگی قرمز-سبز در کودکان

اکثر والدین کودکان کوررنگ نمی دانند که فرزندشان کوررنگی دارد و در بیشتر موارد، کودک نیز متوجه این موضوع نمی شود. دانش‌آموزان کوررنگ ممکن است در موضوعاتی که رنگ‌ها بخشی ضروری از یادگیری هستند عقب بمانند، و مطالعات تحقیقاتی اخیر نشان داده‌اند که کوررنگی تأثیر عمیقی بر روان‌شناسی کودک دارد، اگر به خوبی رسیدگی نشود.

کوررنگی روی اعتماد به نفس، عزت نفس کودک و فکر “متفاوت بودن” تاثیر می گذارد و می تواند منجر به مشکلات رفتاری کودک مانند احساس خجالت و کناره گیری اجتماعی شود.

کوررنگ ها چطور می بینند؟ عکس های شبیه سازی شده کوررنگی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کوررنگی لطفا به صفحه کتاب های راهنما مراجعه فرمایید. در این صفحه کتابهایی برای والدین، کودکان، معلمین و پزشکان قرار دارد که میتونید به صورت کاملا رایگان آنها رو مطالعه کنید.

برای افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد کوررنگی، شما هم با به اشتراک گذاری این مقاله میتوانید در این مسیر کنار ما باشید.

هرگونه کپی برداری از مقالات این سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com