7 ویژگی برتر کوررنگ ها! محاسن عجیب کوررنگی

تا حالا فکر کردید که چرا کوررنگی در طبیعت وجود دارد؟ آیا افراد کوررنگ برتری خاصی نسبت به دیگران دارند؟

تقریباً تمام مقالات موجود در اینترنت در مورد مشکلات ناشی از کوررنگی صحبت می کنند. با این حال، خبر خوب این است که کوررنگی مزایایی ویژه ای هم دارد که در این مقاله با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

صدها هزار سال از وجود بشریت بر روی زمین می گذرد. در طول این مدت تغییرات ژنتیکی باعث به وجود آمدن تغییراتی در موجودات و انسانها شده که گاها این تفاوت ها سبب بهبود شرایط زندگی آن فرد و یا موجود متفاوت شده است. مثلا خرس های قطبی که بر خلاف دیگر خرس ها رنگ سفید دارند. این ویژگی باعث شده که بهتر بتوانند در طبیعت سرد و برفی قطب به شکار بپردازند و زنده بمونند (به خاطر استتار شدن در محیط برفی و سفید رنگ).

کوررنگی هم یک تفاوت بینایی ژنتیکی هست که 8 درصد از مردان و نیم درصد از خانم ها به آن دچار هستند. من معتقدم که دلیلی وجود دارد که در طی این هزاران سال طبیعت کوررنگی را به طور کامل حذف نکرده است. یعنی افراد کوررنگ دارای ویژگی هایی هستند که در طبیعت برای آنها مفید بوده و تا امروز هم کوررنگی در جوامع بسیار شایع است. گرچه نیاز های امروز بشر با گذشته بسیار متفاوت است ولی این ویژگی ها همچنان مزایایی را برای افراد کوررنگ دارد که شاید خود آنها هم از آن اطلاعی نداشته باشند!

اگر در مورد کوررنگی در حیوانات که بخش بزرگی از طبیعت هستند هم بخوام صحبت کنم، میمون ها در آمریکای جنوبی تقریباً همه کور رنگ هستند و هیچ کس دلیل آن را نمی داند. سگ ها دیدی شبیه به افراد کوررنگ قرمز-سبز دارند و …

خطرات پنهان نادیده گرفتن تست های کوررنگی در کودکان و بزرگسالان

مزیت های کوررنگی

1. دیدن استتار در طبیعت

افراد با نوع کوررنگی قرمز-سبز می توانند تفاوت بیشتری بین طیف های رنگ خاکی را تشخیص دهند. این ممکن است به تشخیص استتار در یک محیط سبز بسیارکمک کند.

همچنین افرادی کور رنگ دید بهتری در شب دارند و در برخی شرایط می توانند تغییرات درخشندگی را درک کنند که افراد با دید نرمال نمی توانند.

افراد کورنگ خطوط و الگو ها را معمولابه جای رنگ ها اول می بینند و در تشخیص آنها نسبت به افراد با دبد معمولی دقیق تر هستند. درگذشته در طول جنگ جهانی دوم بنا به دلایلی که گفته شد، در ارتش ها، تک تیراندازان کوررنگ ارزش زیادی داشتند چون به راحتی می توانستند تک تیرانداز های دشمن که استتا کرده بودند را شناسایی کنند و سهم بزرگی در پیروزی ها داشته باشند.

این مزیت کوررنگی در گذشته مورد استفاده بوده ولی امروزه کاربرد زیادی ندارد. برای همین در ادامه به مزایایی اشاره میکنیم که پژوهشگر کوررنگی “امیر کوثری” در یکی از مقالات خود به آنها پرداخته و همه این ویژگی ها در دنیای امروز مزیتی باور نکردنی برای افراد کوررنگ محسوب می شوند.

جدیدترین روش های درمان قطعی کوررنگی

2. افراد کوررنگ می توانند پول بیشتری پس انداز کنند

واقعا فقط یک راه برای پس انداز پول وجود دارد. شما باید کمتر از درآمد خود خرج کنید. تبلیغات یک تجارت بزرگ است، هیچ شکی در مورد آن وجود ندارد و در همه جا به انواع مختلف وجود دارد. وقتی در سایت ها و اپلیکیشن ها در دنیای اینترنت هستید ، با آنها بمباران می‌شوید، و حتی وقتی تلویزیون تلویزیون و ماهواره تماشا میکنید همین اتفاق می‌افتد.

تبلیغات یک هدف اصلی دارند. هدف اصلی آن متقاعد کردن شما برای خرید محصول یا خدمات است. خودشه.

طبق وب سایت Financial best life: هر فرد به طور متوسط حدود 161 دلار در ماه برای لباس خرج می کند – زنان تقریباً 76٪ بیشتر از مردان در سال برای خریدن لباس هزینه می کنند. ولی چطور تبلیغاتما را مجبور به خرید کردن میکند؟

روانشناسی رنگ ها می تواند تاثیر زیادی بر رفتار و تصمیم گیری افراد بگذارد. مردم در عرض چند ثانیه ناخودآگاه درباره یک محصول قضاوت می کنند. رنگ در این برداشت اولیه نقش اساسی دارد. شرکت‌های تبلیغاتی می‌دانند که رنگ‌های مختلف و طیف های مختلف هر رنگ احساسات خاصی را در ما برمی‌انگیزد و افراد را به سمت عمل سوق می‌دهد. این اثر هم ظریف و هم قدرتمند است.

آیا تا به حال توجه کرده اید که چگونه اکثر فست فودها لوگوی قرمز و زرد دارند؟ باورتان می شود که رنگ زرد شما را گرسنه می کند و رنگ قرمز به همراه خود تأکید می کند تا مغز شما را به فکر غذا بیاندازد!

رایج ترین رنگ های مورد استفاده در تبلیغات: قرمز، سبز، نارنجی، آبی و بنفش هستند. حدس بزنید چی شده؟

افراد کوررنگ نمی‌توانند بیشتر این رنگ‌ها را مانند سایرین ببینند و تبلیغ‌کنندگان نمی‌توانند آنها را وادار به خرید محصولات غیر ضروری کنند. بنابراین افراد کوررنگ کمتر هزینه می کنند و بیشتر پس انداز می کنند!


10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند

20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید
5 باور غلط در مورد کوررنگی

3. افراد کوررنگ جزئیات بیشتری را می بینند

تصور کنید که در هنگام غروب آفتاب بیرون هستید، احتمالاً در حالی که از زیبایی آن لذت می برید به رنگ های غروب و سایه های رنگ های مختلف روی ابرها خیره شده اید.

من تصویر زیر را به افراد با دید عادی نشان دادم و از آنها خواستم جزئیاتی را که در این تصویر می بینند گام به گام برای من توضیح دهند:

“من غروبی را با رنگ های زیبای زرد، قرمز، نارنجی و بنفش می بینم.

اوه! ابرهای مایل به آبی مایل به خاکستری تیره در پایین نیز وجود دارد، من تازه متوجه آنها شدم، آنها بسیار زیبا هستند.

اوه! اونجا یک پل هم هست؟ الان دیدمش.”

من همین سوال را از فردی که کوررنگی داشت نیز پرسیدم و اینطور توضیح داد:

“این تصویر غروب خورشید است یا ممکنه طلوع خورشید باشد، آنها برای من چندان متفاوت نیستند.

بین مه و ابرهای آبی پلی وجود دارد.

من چند چراغ زیر پل می بینم، خیلی زیباست.”

همانطور که می بینید افراد با دید نرمال زمان بیشتری را صرف دیدن رنگ های غروب می کردند و به آرامی به جزئیات دیگر تصویر می رفتند. افرادی که کوررنگی داشتند چندان علاقه ای به توصیف رنگ ها نداشتند، آنها بیشتر بر روی دیدن الگوها و اشکال متمرکز بودند، مانند آن نورهای موجود در مه در زیر پل. از این نظرسنجی‌ متوجه شدم که بسیاری از افراد با دید عادی زمان بیشتر طول میکشد که پل و چراغ‌های شهر در پایین تصویر راتشخیص دهند.

این موضوع همچنین می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک فرد عادی به جنگل می‌رود و شروع به تماشای تمام رنگ‌های اطراف طبیعت، مانند برگ‌ها و گل‌ها می‌کند، در حالی که یک فرد کوررنگ ممکن است حشرات را ببیند یا تکه‌ای چوب بین علف‌ها پیدا کند.

این تیز بینی باعث می شود افراد کوررنگ در بسیاری از مشاغل که نیاز به توجه زیاد به جزییات دارند بسیار مفید باشد.

4. افراد کوررنگ و موفق زیادی در دنیا وجود دارند

مغز انسان که به خوبی تنظیم شده است، توانایی بالایی در تشخیص رنگ های مختلف دارد، اما این توانایی اولیه ممکن است بهره وری شما را کاهش دهد.

در گذشته انساتها برای زنده ماندن باید می‌توانستند میوه‌ها، سبزیجات و دیگر منابع غذایی خوب را از منابع بد تشخیص می دادند و توانایی آنها در تشخیص رنگ ها نقش مهمی در این موضوع داشت. اما امروزه کل موضوع «شکارچی-گردآورنده» آنقدرها مهم نیست، و ممکن است رنگ‌ها علیه ما کار کنند.

توانایی هوش ما به گونه ای با توانایی ما در نادیده گرفتن حواس‌پرتی‌ها مرتبط است و رنگ‌ها می‌توانند تمرکز ما را تحت تأثیر قرار دهند. در حالی که افراد مبتلا به کوررنگی توجه کمتری به رنگ‌ها دارند و کمتر از افراد دیگر حواسشان به خاطر وجود رنگ ها پرت می‌شود. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا روی کارهایشان بدون حواس‌ پرتی تمرکز کنند، که بخش مهمی از رسیدن به موفقیت است.

لیستی از افراد موفق کوررنگ در دنیا:

  • BILL CLINTON
  • CHRISTOPHER NOLAN
  • EDDIE REDMAYNE
  • HOWIE MANDEL
  • KEANU REEVES
  • MARK ZUCKERBERG
  • PRINCE WILLIAM WINDSOR
  • NEIL HARBISSON
  • DANIEL ARSHAM
  • LOREN LONG
  • LOGAN PAUL
  • FGteeV DUDDY

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟ علت کوررنگی
راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ
راهنمای معلمان – دانش آموزان کوررنگ

5. افراد کور رنگی حافظه ورزیده ای دارند

چه چیزی باعث می شود که برخی از افراد حافظه خود را از دست بدهند در حالی که برخی دیگر حتی در سنین بالا حافظه خوبی دارند؟ ژن ها نقش مهمی دارند، اما انتخاب های ما نیز نقشی اساسی ایفا می کنند. راه های اثبات شده برای محافظت از حافظه شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، سیگار نکشیدن و غیره است ولی تمرین هایی مانند یادگیری و آموزش دیدن به تقویت حافظه ما خیلی کمک می کنند. همانطور که ماهیچه ها با تمرین قوی تر می شوند، ورزش ذهنی به حفظ مهارت های ذهنی و حافظه کمک می کند.

آیا آخرین باری که چیزی را حفظ کردید – حتی یک شماره تلفن – را به خاطر دارید؟ با توجه به اینکه فناوری همیشه در دستان ما است، اکنون نیازی نیست که چیز زیادی را به حافظه بسپاریم.

رنگ ها برای افرادی که کوررنگی دارند مانند یک زبان جدید هستند زیرا افراد کوررنگ باید رنگ های اطراف خود را حفظ کنند، مانند گل ها، میوه ها، رنگ های مختلف لباس و لوازم منزل و غیره.

افراد کوررنگ باید ترفندهایی را بیاموزند برای استفاده در چالش های روزانه خود با رنگ ها. آن‌هایی که شغل مرتبط با رنگ ها دارند مثل هنرمندان، فروشندگان و طراحان باید در مورد رنگ‌ها و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها در پروژه‌های خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

از این مثال ها می توانید ببینید که افراد مبتلا به کوررنگی چگونه از حافظه خود بیشتر از افراد با بینایی طبیعی استفاده می کنند. معلمان دریافته‌اند که دانش‌آموزانی که از سنین پایین باید موارد بیشتری را به خاطر بسپارند، اغلب ظرفیت بیشتری برای تمرکز دارند.

6. افراد کوررنگ زمان کمتری را تلف می کنند

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌ شده توسط سرشماری ایالات متحده، یک فرد به طور متوسط در ایالات متحده (سن 15 یا بالاتر) حدود 10 ساعت در ماه برای خرید کالاهای مصرفی صرف می‌کند. برای حمل و نقل چند ساعت به این شماره اضافه کنید تا به فروشگاه بروید و اگر همه خریدهای شما آنلاین نیست، برگردید.

انتخاب و خرید لباس آسون نیست. اینکه در محل کار چه بپوشید، کفش‌هایتان باید با کمربندتان ست باشد، پیراهنتان باید با شلوارتان هم خوانی داشته باشد و تمام این قوانین ناگفته‌ی مد . همه ما ساعت ها به کمد لباس خود خیره شده ایم و زمان زیادی صرف این انتخاب ها میکنیم، ولی این موضوع برای افراد کوررنگ اصلا صدق نمی کند.

افراد کوررنگ معمولاً از رنگ‌های مشکی، سفید، خاکستری و آبی استفاده می‌کنند که با سایر رنگ‌ها همخوانی دارد، بنابراین افراد کوررنگ هر روز زمان زیادی را برای انتخاب لباس هایشان صرفه‌ جویی می‌کنند و هر روز استرس بسیار کمتری دارند.

*اگر کوررنگی دارید توجه داشته باشید که به همان اندازه که صرفه جویی در زمان زندگیتان خوب است، بهتر است از عواقب بد لباس بودن هم آگاهی داشته باشید. این موضوع می تواند بر روابط، دوستی، ارتباطات و حتی موقعیت شما در شرکت تأثیر بگذارد.

آیا یک فرد کوررنگ می تواند طراح شود؟ | نکات تخصصی
5 شغلی که کوررنگ ها باید از آنها اجتناب کنید

فرصت های شغلی برای افراد کوررنگ

بیش از 350 میلیون نفر (حدود 4.5 درصد از جمعیت جهان) کوررنگ هستند. به عنوان یک فرد با بینای نرمال، تصور اینکه محصول شما برای یک کاربر کوررنگ چگونه خواهد بود، سخت است، بنابراین بسیاری از شرکت ها باید افراد کوررنگی را استخدام کنند تا مطمئن شوند که محصولات یا خدمات آنها سازگار با کوررنگی است.

در حا حاضر بسیاری از شرکت های بازی های ویدیویی پیشتاز در این ضمینه هستند و تنظیمات کوررنگی را در بازی های خود برای کاربران کوررنگ قرار داده اند. در آینده این موضوع در بسیاری دیگر از محصولات بهینه خواهد شد و شرکت ها به افراد کوررنگ نیاز خواهند داشت تا مطمن شوند محصول آنها سازگار برای افراد با انواع کوررنگی است.

نتیجه گیری

افراد کور رنگی به راحتی فریب استتار را نمی خورند

برخی از افراد کوررنگ دید در شب بهتری دارند

افراد کوررنگ بهتر می توانند بافت ها و الگوها را تشخیص دهند

افراد کوررنگ کمتر تحت تاثیر تبلیغات قرار می گیرند

افراد کوررنگ جزئیات بیشتری را در کل تصویر می بینند

تمرکز افرادکوررنگ کمتر با رنگ ها پرت می شوند، بنابراین می توانند تمرکز بهتری داشته باشند

افراد کوررنگ به دلیل حفظ کردن مداوم رنگ اجسام موجود در محیط خود، حافظه ورزیده تری دارند

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com