آیا یک فرد کوررنگ می تواند طراح شود؟ | نکات تخصصی

اگر به فکر انتخاب شغلی در ضمینه طراحی و یا هنر هستید ولی نگران چالش های آن شغل به عنوان یک کوررنگ هستید این مقاله به شما کمک میکند

اگر کوررنگ هستید و علاقه دارید که یک طراح و یا هنرمند شوید، اما مطمئن نیستید که این شغل برای شما مناسب است یا نه، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. با تسلط داشتن بر مهارت‌های طراحی، ممکن است شما در انتخاب رنگ مناسب برای پروژه‌هایتان با چالش‌هایی روبرو شوید، که حل کردن آن آسان است.

در این مقاله من تجربیات خودم رو به عنوان یک مهندس معمار و طراح خلاق کوررنگ، با شما به اشتراک میزارم و از تمام زوایا شما رو با خوبی ها و چالش های یک طراح و هنرمند کوررنگ آشنا میکنم.

با خوندن این مقاله امیدوارم شما کوررنگی را نه یک مشکل بلکه یکی از ویژگی ها خودتون ببینید و متوجه شوید که با استفاده از ابزارهای مختلف چالش انتخاب رنگ ها رو به راحتی میتونید حل کنید.

7 ویژگی برتر کوررنگ ها! محاسن عجیب کوررنگی

رنگ ها بخش مهمی در هر طراح و اثرهنری است، اما خلاقیت و مهارت چیزی است که شما را موفق می کند. به جای تمرکز بر ندیدن برخی از رنگ‌ها، باید روی این موضوع تمرکز کنید که آیا مهارت‌های بالقوه‌ای برای رشته‌ای که می‌خواهید وارد آن شوید، دارید یا خیر.

سوالی که باید از خود بپرسید این است که “چقدر می‌خواهید طراح شوید؟

من نمی‌توانستم تصور کنم که شغلی داشته باشم که مرتبط با طراحی و یا هنر نباشد

از نگاه شغلی ممنوعیت هایی برا استخدام افراد کوررنگ در برخی از مشاغل که خصوصا با زندگی افراد مرتبط هستند وجود دارد مانند خلبانی، و یا آتش نشانی. اما هیچ محدودیت قانونی در هیچ جای دنیا برای شغل های طراحی و هنری برای کوررنگ ها وجود ندارد. علت این موضوع هم کاملا مشخص است چون هنر، زیبایی و طراحی فقط رنگ نیست. بلکه ترکیب رنگی یک پروژه تنها یکی از ویژگی های آن است.

در برخی از مشاغل طراحی، مانند طراحی مد و لباس و یا مجلات، شرکت‌ها متخصصان رنگ را استخدام می‌کنند که به طور خاص روی تطبیق رنگ‌های صحیح کار می‌کنند. بنابراین شغل شما فقط مستلزم خلاقیت و ارائه مفاهیم و ایده است و کس دیگری انتخاب رنگ ها را انجام می دهد.
برای برخی از شرکت‌ها مانند تولید کنندگان بازی‌های ویدیویی و شرکت های تبلیغاتی داشتن یک طراح کوررنگ در تیم برای طراحی محصولات و تبلیغات سازگار با کوررنگ‌ها خوب است. فراموش نکنید که 8 درصد از جمعیت مردان کوررنگ هستند که تعداد زیادی از کاربران در هر زمینه ای هستند. متناسب کردن محصولات برای کاربران کوررنگ به بهبود شرایط شرکت ها منجر می شود.

افراد کوررنگ به دلیل مشکل تشخیص برخی از رنگ ها (با توجه به نوع کوررنگی آنها)، بیشتر به شکل و فرم توجه می کنند تا به رنگ. ولی برای افرادی که می خواهند طراح یا هنرمند شوند، دانش استفاده صحیح از رنگ ها در بهبود ارایه کارشان بسیار تاثیر می گذارد و باید اطلاعات اولیه را داشته باشند.

مثلا حتما شنیدید که این لباس با اون شلوار ست هست، و یا این رنگ با اون رنگ همخوانی داره. برای من که کوررنگی دارم درکی از این همخوانی رنگ ها وجود نداشت، و همیشه از خودم می پرسیدم چطور دیگران این چیز ها رو میدونن ولی من نه؟ بعدا متوجه شدم که این ها دقیقا قوانین ترکیب رنگ ها هست که در طبیعت وجود دارد و افراد با دید نرمال، هم هر جا این ترکیب رنگ ها رو می بینند به چشمشون زیبا میاد و این ترکیب رنگ یادشون میمونه.

به عنوان یک طراح یادگرفتن قوانین ترکیب رنگ ها و استفاده از اپلیکیشن ها و نرم افزارها در نهایت منجر به استفاده صحیح از رنگ ها در پروژه هایی که داشتم شد. جالب هست که بدونید از اون موقع به بعد احساس من نسبت به رنگ ها شروع به تغییر کرد مخصوصا آشنایی با روانشناسی رنگ ها.

چندین سال تلاش و استفاده درست از رنگ ها، کسب تجربه های جدید در کنار بهبود مهارت های تخصصی در هر رشته، من را به یک حرفه‌ای تبدیل کرد و امروزمی تونم بگم که کسی با دیدن پروژه هام و کارهای هنریم نمیتونه حدس بزنه که من یک طراح کوررنگ هستم.

20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید
10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند
5 باور غلط در مورد کوررنگی

راز انتخاب رنگ ها به عنوان یک طراح کوررنگ

به عنوان یک طراح کوررنگ، برای غلبه بر چالش های مربوط به رنگ ها در هر زمینه ای باید این 3 مورد را یاد بگیرید:

  • ترکیب رنگ ها
  • انتخاب رنگ ها به درستی
  • تست رنگ ها با ابزارهای موجود

ترکیب رنگ ها

همه ما شنیده‌ایم که وقتی مردم در مورد همخوانی رنگ‌ها صحبت می‌کنند، مثلا می‌گویند “این رنگ با این رنگ خوب است”، به این دانش، ترکیب رنگ می‌گویند.

رنگ ها چه از نظر فنی و چه از نقطه نظر احساسی، متفاوت درک می شوند. به همین دلیل است که ترکیب رنگ ها بسیار مهم است.

واکنش روانی فرد به رنگ همان چیزی است که ترکیب رنگ را بسیار مهم می کند. رنگ نوعی هنر است شبیه به موسیقی، شعر و یا رقص. بنابراین، باید هدفش راضی کردن حواس و برانگیختن احساسات باشد. به عنوان مثال رنگ سبز باعث می شود مردم به طبیعت فکر کنند و رنگ مشکی احساس قدرت را نشان می دهد، رنگ ننارنجی که به وفور در فست فود ها استفاده میشود باعث احساس شادی و در عین حال گرسنگی میشود!

چگونه از ترکیب رنگ ها استفاده کنیم؟

تئوری رنگ ها ترکیبی عملی از هنر و علم است که برای تعیین اینکه چه رنگ هایی با هم خوب به نظر می رسند استفاده می شود. طراحان از چرخه رنگ (Color Wheel) برای ایجاد ترکیب رنگ های مختلف، برای ایجاد ظاهر یا احساس خاصی استفاده می کنند. تصویر یک چرخ رنگ را در زیر می بینید سه رنگ اصلی (قرمز، آبی، زرد) در مثلث وسط این چرخ است و با ترکیب این رنگ ها رنگ های ثانویه (فرعی) درست میشوند (نارنجی، سبز، و بنفش). با ترکیب رنگ های ثانویه هم رنگ های ترکیبی مثل زرد-نارنجی درست میشوند.

چرخ رنگ


برای یافتن هارمونی رنگ ها با استفاده از قوانین ترکیب رنگ ها می توانید از چرخ رنگ استفاده کنید. ترکیب رنگ ها موقعیت های نسبی رنگ های مختلف را تعیین می کنند تا رنگ هایی را پیدا کنند که جلوه ای دلپذیری ایجاد کنند.

ترکیب رنگ های بسیار زیبایی در طبیعت وجود دارد، شما همیشه می توانید آن ترکیب ها را به عنوان مثال در نظر بگیرید تا بفهمید ترکیب رنگ چگونه کار می کند. مثلا در یک گل رز ما ترکیب رنگ قرز در برگ گل و رنگ سبز را در ساقه و برگ میبینیم. در برخی گل ها ترکیب رنگ بنفش و زرد رو می بینیم، در بعضی حیوانات ترکیب رنگ نارنجی و آبی رو میبینیم. اینها ساده ترین نوع ترکیب رنگ دوتایی است که کافیه شما حفظشون کنید و یا با تهیه یک چرخ رنگ ترکیب های دیگری رو کشف کنید. نگران نباشید من طرز کار و استفاده از چرخ رنگ رو کامل توضیح میدم.

ترکیب رنگ های دوتایی

قرمز با سبز

زرد با بنفش

نارنجی با آبی

اگر در قسمت دایره عکس نگاه کنید و جای این ترکیب رنگ های دوتایی رو پیدا کنید می بینید که قرمز در مقابل سبز، زرد در روبروی بنفش، و نارنجی در مقابل آبی است. می بینید که خیلی هم سخت نیست.

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟ علت کوررنگی
راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ
راهنمای معلمان – دانش آموزان کوررنگ

ابزارهایی برای طراحان کوررنگ

وب سایت های زیادی وجود دارند که به راحتی می توانن برای شما ترکیب رنگ های مختلفی را تولید کنند

در اکثر پروژه‌ها، مشتریان از قبل رنگ های برند خود را دارند و یا انتخاب کرده اند و تنها چیزی که نیاز دارید این است که چند پالت رنگ ایجاد کنید تا روی آن توافق کنید. شما به سادگی می توانید با استفاده از وب سایت های ذکر شده در بالا چندین پالت رنگ ایجاد کنید و آنها را به مشتری خود ارائه دهید. از این مرحله به بعد شما فقط باید از آن رنگ ها استفاده کنید و کار ساده تر می شود.

انتخاب رنگ ها به درستی

وقتی صحبت از انتخاب رنگ ها در نرم افزارهای مختلف می شود، اینجاست که اکثر طراحان کوررنگ مرتکب اشتباه می شوند. وقتی رنگ آبی را انتخاب می کنند ممکن است بنفش و یا صورتی باشد، و یا وقتی رنگ زرد را انتخاب می کنند می تواند سبز باشد (بسته به نوع کوررنگی).

یک راه حل ساده برای انتخاب رنگ درست در بخش “انتخابگر رنگ” نرم افزارها وجود دارد.

اکثر نرم افزارها از چندین “سیستم رنگی” برای انتخاب رنگ مناسب استفاده می کنند و اگر نحوه کار آنها را یاد بگیرید این مشکل را برای همیشه حل می کند.

  • HSB (رنگ، اشباع، روشنایی)
  • RGB (قرمز، سبز، آبی)
  • HEX (مقادیر هگزادسیمال)
  • CMYK (فیروزه ای، سرخابی، زرد، کلیدی)

اگر چیزی در مورد این سیستم های رنگی نمی دانید در ابتدا ممکن است بسیار پیچیده به نظر برسد، اما وقتی در مورد آنها یاد می گیرید می توانید به راحتی هر رنگی را انتخاب کنید و از نتایج خود مطمئن شوید.
برای شما یک مثال می زنم تا ببینید چقدر آسان است.
من شخصا اکثر اوقات از سیستم های HSB و HEX استفاده می کنم. سیستم HEX یک عدد و الفبای 6 رقمی برای تعریف رنگ است، زمانی که با توسعه دهندگان برای طراحی وب سایت ها و برنامه ها کار می کنید بسیار مفید است. کد HSB برای رنگ قرمز در انتخابگر رنگ (0,100,100) و کد HEX (ff0000) است.

H (Hue) در سیستم رنگی HSB عددی از 0 تا 360 است و یا درصدی از 0 تا 100 تا محدوده هر رنگ را با توجه به قرارگیری رنگ ها روی دایره چرخ رنگ (دایره 360 درجه) تعریف کند.

آیا یک فرد کوررنگ می تواند طراح شود؟ | نکات تخصصی
5 شغلی که کوررنگ ها باید از آنها اجتناب کنید

نحوه پیدا کردن کدهای رنگ

اگر می خواهید رنگی را با استفاده از کدهای رنگی انتخاب کنید دو روش دارید:

  • اولین مورد این است که کدهای رنگ را در گوگل جستجو کنید و تمام کدهای طیف های مختلف یک رنگ را پیدا خواهید کرد. حتی می توانید از تصاویر جستجوی گوگل استفاده کنید و برخی از تصاویر را با کدهای رنگی مختلف دانلود کنید تا همه آن را در رایانه خود داشته باشید تا از جستجوی هر بار جلوگیری کنید که در وقت شما صرفه جویی زیادی خواهد کرد.
  • راه حل دوم حفظ عدد hue در کدهای HSB است. H=0 قرمز، H=30 نارنجی، H=60 زرد و … است و با تغییر S (saturation) و B (روشنایی) می توانید طیف های مختلف را انتخاب کنید.

اگر می خواهید رنگی را از روی وب سایتی انتخاب کنید، می توانید افزونه Eye dropper را در گوگل کروم نصب کنید.

تست رنگ ها با ابزارهای موجود

به عنوان یک طراح کوررنگ، در پایان کار باید مطمئن شوید که همه رنگ‌ها در پروژتون درست هستند. ما می توانیم با چند ابزار موجود برای طراحان کوررنگ از انتخاب رنگ خود مطمئن شویم.

WhatColor

WhatColor رنگ پیکسل را در صفحه رایانه شخصی شما (ویندوز) شناسایی می کند. این نرم افزار نام رنگی که موس شما به آن اشاره شده است را به شما می گوید و کد RGB را نیز ارائه می دهد.

Color Name Picker

Color Name Picker یک افزونه کوچک ساده برای یافتن نام هر رنگی در صفحه نمایش شما است.

کوررنگ ها چطور می بینند؟ عکس های شبیه سازی شده کوررنگی

نتیجه گیری

اگر شما یک طراح کوررنگ هستید ویا می خواهید شغلی در ضمینه هنری و یا طراحی انتخاب کنید، پس باید در مورد رنگ ها بیاموزید. با صرف زمان برای تسلط بر اننتخاب و درک رنگ‌ها، با چالش‌های زیادی در مسیر شغلی‌ تان مواجه نخواهید شد.

در حال حاضر اگر کمی به زبان انگلیسی تسلط دارید میتوانید از این لینک به آموزش های من به طور رایگان دسترسی داشته باشید تا در آینده ما این دوره ها رو به فارسی ترجمه کنیم و در اختیارتون بزاریم.

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com