10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند

همه ما سوالاتی در ذهنمون درباره کوررنگی داریم ولی بعضی سوالات واقعا عجیب هستند.

مردم سؤالات عجیبی در مورد کوررنگی  می پرسند و در بسیاری از موارد درک عجیبی از آن دارند. در این مقاله10 تا از سوالات عجیب و غریبی که از افراد کوررنگ پرسیده شده را بررسی میکنیم.

حدود 8 درصد از مردان (از هر دوازده مرد یک نفر) و 0.5 درصد از زنان (از هر دویست زن یک نفر) دچار اختلال تشخیص رنگی و یا همان کوررنگی هستند.

1. “این چه رنگی است؟”

افراد کوررنگ در دیدن رنگ های قرمز، سبز، آبی، بنفش، زرد یا ترکیبی از این رنگ ها (بسته به نوع کوررنگی) مشکل دارد. اگر کوررنگ هستید و یه روزی، یه جایی شروع به صحبت راجبش کنید، اون موقعه هست که بازی ” این چه رنگی است؟” شروع خواهد شد و گاهی ممکن است چندین هفته هم طول بکشد.

اشاره کردن به اجسام و پرسیدن رنگ آنها، چیزی هست که افراد کوررنگ همیشه تجربه میکنن و واقعا دل خوشی از این سوال ندارند.

بنابراین اگر کوررنگ نیستید و کنجکاو هستید که بدانید کوررنگ‌ها دنیا را چگونه می‌بینند، به جای پرسیدن این سوال می‌توانید از آن‌ها بخواهید که با چند مثال برای شما توضیح بدهند. اکثر افراد کوررنگ این سوال را دوست ندارند، زیرا گاهی اوقات ممکن است توجه ناخواسته ای را به چیزی جلب کند که از آن خجالتی هستند.

فقط تصور کنید که در ریاضیات خوب نیستید، مهم نیست که چقدر تلاش می کنید، نمی توانید تفاوت بین مثلاً نمادهای ریاضی پایه را تشخیص دهید، اما همه اطرافیان دائماً شما را امتحان می کنند. این اصلاً احساس خوبی نخواهد داشت، درست است؟

7 ویژگی برتر کوررنگ ها! محاسن عجیب کوررنگی

2. آیا کوررنگ ها سیاه و سفید می بینید؟

به نظر من این یکی کاملا خنده دار است. البته که مشکل از اسمی هست که برای این اختلال استفاده میشود” کوررنگی” و خوب ماکثر مردم گمان میکنند که افراد کوررنگقادر به دیدن هیچ رنگی نیستند.

اکثر افراد کوررنگ می توانند بسیاری از طیف های رنگی را ببینند. و تنها در تشخیص و دیدن بعضی از رنگ مشکل دارند. تنها در کوررنگی نوع  “آکروماتوپسی” هست که شخص همه چیز را خاکستری می بینند.

خوشبختانه این عارضه بسیار نادر است و از هر 33000 نفر 1 نفر به آن مبتلا می شوند (درحالی که 1500 نفر دیگر انواع دیگر کوررنگی را دارند).

کوررنگی وضعیتی است که اغلب به اشتباه درک می شود. بسیاری اصطلاح کوررنگی را بسیار ساده می‌دانند، با این فرض که افراد مبتلا به این بیماری فقط می‌توانند سیاه و سفید ببینند. در واقع، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کوررنگی برخی رنگ ها را می بینند، اما محدوده بسیار کمتری را می بینند.

جدیدترین روش های درمان قطعی کوررنگی

3. کوررنگ ها میوه کال دوست دارند!

یکی از اتفاقات روزمره برای افراد کوررنگ هنگام خرید میوه ها، انتخاب میوه های کال هست. مثلا موز، موز رسیده زرد رنگ هست و موز کال سبز.

تشخیص این دو رنگ برای بسیاری از افراد کوررنگ دشوار هست و گاها به جای میوه رسیده و خوشمزه، میوه کال میخرند و تا لحظه خوردنش و یا رسیدن به خونه اصلا اطلاعی از این موضوع ندارند و در نهایت مجبور به خوردن آن میشوند. وگرنه کورنگ ها هم مثل همه مردم میوه های رسیده رو دوست دارند و نه کال.

کوررنگ ها چطور می بینند؟ عکس های شبیه سازی شده کوررنگی

4. چگونه می دانید که چه زمانی چراغ راهنمایی قرمز است؟

افراد کوررنگ ممکن هست رنگ زرد و سبز چراغ راهنمایی رانندگی رو مثل هم ببینند ولی این باعث درک اشتباه از وضعیت چراغ نمیشود!

به خاطر سپردن موقعیت چراغ های راهنمایی رانندگی کمک می کند تا افراد کوررنگ در جاده ایمن شوند.به عنوان مثال، چراغ  قرمز که به معنای ایست است در بالای چراغ راهنمایی جا دارد و سبز که به معنی حرکت است در پایین قرار دارد.

5. شاید کوررنگ ها درست می بینند و ما اشتباه؟

واقعا؟ بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. رنگ جنبه ای از اشیا است که به دلیل کیفیت های متفاوت نوری که از آنها منعکس یا ساطع می شود ایجاد می شود. برای دیدن رنگ، باید نور داشته باشید.

هنگامی که نور به یک جسم می تابد، برخی از رنگ ها از جسم خارج می شوند و برخی دیگر توسط آن جذب می شوند. چشمان ما رنگی را می بیند که منعکس شده است. در واقع دنیا بی رنگ است! این مغز ماست که با توجه به تعداد گیرنده های رنگی در چشم دنیا را  رنگی می کند. بنابراین درست و قلطی وجود ندارد و صحبت از نرم در انسانها است که ما آن را دید نرمال در نظر می گیریم

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟ علت کوررنگی
راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ
راهنمای معلمان – دانش آموزان کوررنگ

6. آیا افراد کوررنگ رنگ پوست را می بینند؟

یک فرد کوررنگ با توجه به نوع کوررنگی که دارد ممکن است سرخ شدن پوست، کبودی، آفتاب سوختگی و یا رنگ پریدگی را نتواند ببیند. پس رنگ پوست که می تواند سفید، سبزه، سیاه و … باشد را هم ممکن است به شکلی که دیگران درک میکنند نبینند.

7. آیا افراد کوررنگ می توانند سیاه پوستان را ببینند؟

کوررنگی کامل نسبت به انواع دیگر کوررنگی نادر تر است. اکثر افراد مبتلا به کوررنگی قادرند رنگ‌هایی غیر از سیاه و سفید را ببینند – آنها فقط آنها را به روشی متفاوت درک می‌کنند.

8. چگونه می توانید کوررنگی را جعل کرد؟

من فکر می کنم سوال این است که چگونه بفهمیم اگر کسی وانمود به کوررنگی میکند؟

احتمالات زیاد درباره کوررنگی نوع قرمز-سبز و یا آبی-زرد می شنوید و شاید فکر کنید که تقلید از آن آسان است و مشکل فقط همین دو رنگ  است. اما اصلا اینطور نیست، به عنوان مثال، من کوررنگی قرمز-سبز دارم و در تشخیص این رنگ ها مشکل دارم: قرمز یا سبز از قهوه ای، نارنجی از سبز، زرد از سبز روشن، بنفش و صورتی کم رنگ را اصلا نمیتونم ببینم. این در حالی هست که یک فرد دیگر با توجه به نوع کوررنگی که دارد و یا شدت آن، ممکن است در دیدن رنگ های دیگری مشکل داشته باشد و دقیقا رنگ ها را به شکلی که من میبینم نبیند.

با اینکه اطرافیان من همه میدانند که من کوررنگی دارم باز یادشان می رود و من مجبور به یاد آوری میشوم، پس وانمود کردن به کوررنگی کاری نسیت که کسی برای مدت طولانی بتواند انجام هد.

بر عکس موضوع گفته شده اگر فرد کوررنگ بخواهد کوررنگی خود را برای مثلا پذیرش در شغلی که کوررنگ ها اجازه انجام آن را ندارند شاید ممکن باشد ولی فراموش نکنید که علت اصلی ممنوع بودن آن شغل برای افراد کوررنگ به خاطر حساسیت آن شغل و حفظ سلامت افراد دیگر است.

20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید
10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند
5 باور غلط در مورد کوررنگی

تست کوررنگی ایشیهارا، تست آنلاین کوررنگی، در از کجا بدونیم کوررنگی داریم؟

9. افراد کور رنگ چگونه لباس می خرند؟

خرید لباس یکی از تجربه های مشکل ساز برای کوررنگ ها است. برای درک این موضوع یک خاطره برایتان میگویم: برای خرید یک جفت کفش ورزشی مردانه به فروشگاه رفته بودم و یک کفش بسیار زیبا با رنگ خاکستری دیدم که در حراج بسیار خوبی بود. بدون هیچ شکی فورا قبل از اینکه کسی آن را انتخاب کند من آن کفش رو گرفتم و به خانه آمدم. همسرم وقتی اون کفش رو دید با حالتی که گیج شده بود بهم گفت که هیچ وقت حدس نمیزدم که کفش صورتی بپوشی!! در حالی که من فکر می کردم آن کفش خاکستری بود و حالا میفهمم چرا تخفیف خیلی خوبی داشت.

این مشکل در خرید هر چیزی ممکن هست برای افراد کوررنگ به وجود بیاید و به همن دلیل افراد کوررنگ ترجیح میدهند همیشه رنگ های مثل سفید، مشکی، خاکستری و یا آبی را انتخاب کنند که میتوانند آنها را ببینند. ولی اگر شما  کوررنگی دارید به این معنی نیست که همیشه باید به مد کاملا مشکی پایبند باشید یا از آن به عنوان بهانه ای برای بد لباس بودن استفاده کنید.

افراد کور رنگی می توانند از برنامه های کاربردی برای کمک به شناسایی رنگ لباس ها استفاده کنند و با داشتن کمی دانش در مورد تطابق رنگ ها می توانند به جای پوشیدن همیشه مشکی و خاکستری مانند مارک زاکربرگ، شیک به نظر برسند و این برای افراد با دید نرمال بسیار جذاب است.

10. کسی که کوررنگی داره میتونه شغل داشته باشه؟

اینطور نیست که تمام مشاغل با رنگ ارتباط مستقیمی داشته باشند که اراد کوررنگ نتوانند در آن شغل مشغول به کار شوند. ولی مشاغل متعددی هم برای کسانی که کور رنگ هستند ممنوع است مثل:

آتش نشان، پزشک، افسر پلیس، برقکار، بسیاری از موقعیت های نظامی، خلبان، و فضانوردان و .. اما وقتی صحبت از کار هنری یا طراح شدن می شود، این روزها محدودیتی برای افراد کوررنگ وجود ندارد. هنر بیان احساسات و عواطف و درک شخص هنرمند اسست که به هر فرم و شکل و رنگی میتواند وجود داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کوررنگی لطفا به صفحه کتاب های راهنما مراجعه فرمایید. در این صفحه کتابهایی برای والدین، کودکان، معلمین و پزشکان قرار دارد که میتونید به صورت کاملا رایگان آنها رو مطالعه کنید.

آیا یک فرد کوررنگ می تواند طراح شود؟ | نکات تخصصی
5 شغلی که کوررنگ ها باید از آنها اجتناب کنید

برای افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد کوررنگی، شما هم با به اشتراک گذاری این مقاله میتوانید در این مسیر کنار ما باشید.

هرگونه کپی برداری از مقالات این سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com