5 باور غلط در مورد کوررنگی

باورهای اشتباهی درباره کوررنگی وجود دارد که می تواند تاثیر منفی در زندگی فرد کوررنگ بگذارد. در این مقاله علت غلط بودن این باورها توضیح داده شده است.

چندین باور اشتباه در مورد کوررنگی وجود دارد که می تواند بر زندگی افراد کوررنگ تاثیر منفی بگذارد. بیشتر اینها آنقدر تکرار شده اند که خیلی از افراد آنها را واقعیت می پندارند، اما آنها اشتباه می کنند.

در این مقاله به برخی از اشتباه ترین باورها در مورد کوررنگی می پردازیم.

1. همه رانندگان کوررنگ در تشخیص چراغ راهنمایی مشکل دارند

این فرض عمومی وجود دارد که رانندگان کوررنگ نمی توانند مانند رانندگانی که بینایی معمولی دارند، ایمن رانندگی کنند! زیرا آنها در تشخیص رنگ چراغ های راهنمایی مشکل دارند.

این درست است که افرادی که کوررنگ هستند رنگ ها را متفاوت می بینند ولی می توانند کارهای عادی مانند رانندگی را به راحتی انجام دهند. در مورد رانندگی و مخصوصا چراغ راهنمایی رانندگی آنها فقط یاد می گیرند که ترتیب چراغ ها را یاد بگیرند (حفظ کنند) و به آن ها واکنش متناسب دهند. زیرا می دانند که چراغ قرمز در بالا به معنی ایست و چراغ سبز در پایین به معنی حرکت است.

جالب هست که بدانید، طراحی جدید چراغ های راهنمایی ژاپنی به شکلی هست که این مشکل را برای رانندگان کوررنگ برطرف کرده است.

تارو اوچیای، استاد دانشگاه کیوشو سانگیو، فرد دیگری است که از تخصص خود برای بهبود چراغ راهنمایی فعلی استفاده می کند. با این حال، او از بحث معاصر در مورد تغییر رنگ ها، شکل ها و کلیت های بصری چراغ راهنمایی فراتر می رود. طراحی چراغ راهنمایی جدید او رانندگان کوررنگ را هدف قرار می دهد.

جدیدترین روش های درمان قطعی کوررنگی

2. کوررنگی مشکل بزرگی نیست

کوررنگی می تواند زندگی یک فرد را فراتر از ناتوانی در دیدن بعضی رنگ های خاص تحت تاثیر قرار دهد. امروزه رنگ یک شکل قدرتمند از ارتباط است و نقشی حیاتی در زندگی روزمره ما دارد.

بسیاری از کوررنگ‌ها از بیان وضعیت خود به  دیگران اجتناب می‌کنند، زیرا می‌ترسند مورد قضاوت قرار بگیرند و یا فرصت‌های کاری را از دست بدهند.

تاثیر کوررنگی در زندگی افراد :

تاثیر آن بر روابط: کوررنگی نقش مهمی در عملکرد روزمره ما دارد که از اوایل کودکی در دوران تحصیل شروع می شود. این موضوع می تواند بر مسائل رفتاری کودک مانند احساس خجالت و گوشه گیری اجتماعی بر اثر حس متفاوت بودن و یا برای بعضی کودکان حساس به شکل نقص داشتن تأثیر بگذارد. چنین مسائلی تا بزرگسالی ادامه می یابد، جایی که کوررنگی می تواند به شدت بر روابط با دیگران و روحیه فرد تأثیر بگذارد.

مشاغل، کوررنگی مانعی برای ورود به طیف وسیعی از مشاغل (هنر و طراحی،نظامی، پزشکی، لباس، علم و هر آنچه که با رنگ در ارتباط است) ایجاد می‌کند و علاوه بر آن مشاغل، مشکلاتی در مورد رنگ‌ها در بسیاری از مشاغل که به وضوح متکی به رنگ نیستند نیز وجود دارد.

7 ویژگی برتر کوررنگ ها! محاسن عجیب کوررنگی

برخی از مشاغل ممنوعه برا ی کوررنگ ها:

کلیه مشاغل نظامی، آتش نشانی، خلبانی، در برخی کشورها طیف وسیعی از مشاغل پزشکی و جراحی، آشپزی، طراحی و هنر، برخی از رشته های مهندسی، تکنسین برق، افسر پلیس، فضا نوردی، نیروی دریایی و …

(این محدودیت ها برای افراد کوررنگ در کشورهای مختلف با قوانن گوناگون متفاوت است).

تاثیر کوررنگی بر اعتماد به نفس: اعتماد به نفس برای هر فرد معنای متفاوتی دارد. تصور کنید که هر بار به دیگران میگویید کوررنگی دارید، آنها به دلیل حس کنجکاوی به کلی اجسام با رنگ های متفاوت اشاره میکنند و از شما میپرسند که رنگ آن چیز را چطور میبینید! این عکس العملی هست که همه افراد کوررنگ بارها و بارها با آن مواج میشوند و بسیاری از افراد کوررنگ با آن مشکل جدی دارند، پس ترجیح میدهند که اصلا این موضوع را با کسی در میان نگزارند. احتمالا شما هم بودید همین کار را میکردید.

در کنار این موارد مانند شغل های از دست رفته (برای برخی افراد آرزوهای بر باد رفته) و محدودیت های ایجاد شده، تصور کنید که گاها افراد کوررنگ اسم رنگ ها را اشتباه میگویند و ممکن باعث خجالت آنها شود و یا افرادی هستند که این موضوع را تمسخر میکنند چه در دوران کودکی در مدرسه و چه در بزرگسالی.

تست کوررنگی ایشیهارا، تست آنلاین کوررنگی، در از کجا بدونیم کوررنگی داریم؟

20 نکته در مورد کوررنگی که باید بدانید
10 سوال عجیبی که مردم از کوررنگ‌ها می پرسند
5 باور غلط در مورد کوررنگی

3. کوررنگی بر زندگی من تأثیری ندارد

برخی از افراد کوررنگ معتقد هستند که “کوری رنگی هرگز بر زندگی آنها یا توانایی آنها در انجام کارشان تأثیر نمی گذارد”. آنها معتقدند که رنگ در زندگی روزمره آنها چندان مهم نیست!

این کاملا اشتباه است و به نظر می رسد این افراد به طور کامل از تاثیر کوررنگی آگاه نیستند. همانطور که قبل تر ذکر کردیم کوررنگی می تواند بر روابط با دیگران، محدودیت شغلی و اعتماد به نفس تأثیر بگذارد.

مشکلات کوررنگی همه جا پدیدار میشوند زمانی که فرد کوررنگ میخواهد لباس های خود را با هم از نظر رنگی ست کند، ورزش هایی که تشخیص رنگ پیراهن تیم ها را مثل تصویر زیر دشوار میکند و بسیار رایج هست که دو تیم را نتوانند از هم تشخیص دهند (نوع کوررنگی اشخاص متفاوت است).

مشکل نقشه خوانی به علت استفاده از رنگ های گوناگون و گاها شلوغ، در هنگام آشپزی کردن تشخیص گوشت پخته از خام بسیار چالش بر انگیز است، حتی هنگام انجام بازی های رایانه ای بعضی موارد دیدن برخی اشیا و یا ورودی ها دشوار است.

هر زمان که چیزی مربوط به رنگ باشد، افراد کوررنگ یک قدم به عقب برمی‌دارند و به افراد دیگر اجازه می‌دهند با آن کار کنند. معمولا ترجیح میدهند لباس های سفید، سیاه، خاکستری و یا آبی رنگ بپوشند و احتمالا انتخاب دسته گل رو در بیشتر موارد به گل فروش میسپارند.

واقعیت این است که افراد کوررنگ باید درک کنند که اگر شرایط آنها منجر به توجه کمتر به رنگ ها یا در برخی موارد نادیده گرفتن کامل آنها شود، برای افراد با بینایی نرمال رنگ ها  بسیار مهم هستند و زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.

رنگ ها می تواند تفکر افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اعمال را تغییر دهد و باعث واکنش های متناسب شوند.

چه چیزی باعث کوررنگی می شود؟ علت کوررنگی
راهنمای کامل والدین برای کودکان کوررنگ
راهنمای معلمان – دانش آموزان کوررنگ

4. کودکان کوررنگ با شرایطشان سازگار خواهند شد

این درست است که اکثر افراد مبتلا به کوررنگی یاد می گیرند که تا جای ممکن با این وضعیت سازگار شوند و زندگی کنند. از آنجایی که کودکان کور رنگ اغلب در کلاس درس حمایت نمی شوند و هیچ کس نمیداند آنها کوررنگی دارند، از سنین پایین و حتی قبل از شروع یادگیری خواندن و نوشتن، اکثر آنها احساس ناکافی بودن می کنند، برخی اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و برای کنار آمدن با آن تلاش می کنند، برخی دیگر مدرسه را به تعویق می اندازند و برخی دیگر تمایلی به یادگیری دروس ندارند.

کودکان مبتلا به اختلال تشخیص رنگ فقط می توانند به حمایت والدین خود برای یادگیری رنگ ها تکیه کنند، در اینجا می توانید راهنمای والدین را دانلود کنید تا به شما در این ضمینه کمک کند.

آیا یک فرد کوررنگ می تواند طراح شود؟ | نکات تخصصی
5 شغلی که کوررنگ ها باید از آنها اجتناب کنید

5. هیچ راهی برای کمک به افراد کوررنگ وجود ندارد

از آنجایی که برای کوررنگی درمانی وجود ندارد و از نظر جسمی به فرد آسیب نمی رساند، کسانی که اختلال تشخیص رنگ ندارند متوجه نمی شوند که افراد کوررنگ مجبور هستند با دنیایی سازگار شوند که در آن نمی تواند به درستی بخش قابل توجهی از آن را درک کنند.

مهمترین شکل کمک به افراد کوررنگ که می توان شکاف بین هر دو درک از رنگ ها را (کوررنگی و دید نرمال) به میزان قابل توجهی کاهش داد، بالا بردن سطح آگاهی جامعه در مورد کوررنگی است.

افرادی که کوررنگی دارند به جای رو برگردوندن از رنگ ها باید توجه بیشتری به آنها کنند و یک سری مطالب را یاد بگیرند مثل ترکیب مناسب رنگ ها در کنار هم، مثلا زرد با بنفش، آبی و نارنجی و یا سبز و قرمز در کنار هم هارمونی خوبی ایجاد میکنند.

روش دیگر استفاده از ابزارهایی مثل اپلیکیشن های موبایل هست که در تشخیص رنگ بسیار موثر هستند و فرد کوررنگ با استفاده از آنها میتواند به طور مستقل تری رنگ ها را تشخیص دهد بدون نیاز به کمک گرفتن از دیگران (بیشتر ما در کمک گرفتن برای نیاز هامون خیلی راحت نیستیم).

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کوررنگی لطفا به صفحه کتاب های راهنما مراجعه فرمایید. در این صفحه کتابهایی برای والدین، کودکان، معلمین و پزشکان قرار دارد که میتونید به صورت کاملا رایگان آنها رو مطالعه کنید.

کوررنگ ها چطور می بینند؟ عکس های شبیه سازی شده کوررنگی

برای افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد کوررنگی، شما هم با به اشتراک گذاری این مقاله میتوانید در این مسیر کنار ما باشید.

هرگونه کپی برداری از مقالات این سایت بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

کارشناس کوررنگی | معمار و طراح خالق اولین دوره های آموزشی برای افراد کور رنگی در جهان. در سال 2018 تصمیم گرفتم محصولی بسازم که تمام عمرم به عنوان یک کوررنگ به آن نیاز داشتم. در طول سالها فعالیت دوره های مخصوص کودکان و الدین، هنرمندان، معلمین، و دوره آموزش جامع به این آموزش ها اضافه شد. هم اکنون می توانید به صورت رایگان به تمام این دوره ها دسترسی داشته باشید (دوره ها به زبان انگلیسی می باشد). www.colorblindguide.com